Menu

Spotkanie koordynatorów w Koszalinie 27-29 sierpnia 2019r.

W dniach 27-29 sierpnia 2019 roku w Koszalinie odbyło się ostatnie spotkanie koordynatorów projektu kończące trzyletnią współpracę nauczycieli i uczniów z Polski, Niemiec i Hiszpanii.

W trakcie spotkania skonstruowano listę dokonań, które zrealizowano podczas tego okresu, zebrano pomysły i wypełniono końcowy raport odnośnie zrealizowanych mobilności, wybrano zdjęcia na wspólną stronę internetową pod nazwą ALVIKOS, dokumentujące współpracę przez okres trwania projektu, ponadto podsumowano wszystkie aktywności przeprowadzone podczas tygodni europejskich.

Podczas spotkania koordynatorów przeprowadzono przegląd dokumentacji, aplikacji po to, by upewnić się, że wszystkie zawarte tam aktywności i zadania zostały poprawnie zrealizowane podczas tygodni europejskich.

Dodatkowo koordynator z każdej szkoły sprawdził Mobility Tool (narzędzia mobilności), aby skonfrontować je z wcześniej poznanymi wymaganiami zamieszczonymi w końcowym raporcie.

Odbyło się również oficjalne spotkanie z dyrektorem szkoły p. Przemysławem Jaśkiewiczem.
Podczas spotkania podsumowano rezultaty projektu i każdy z koordynatorów wyraził nadzieję na dalszą współpracę.











Erasmus+ 17.03.2019 - 25.03.2019
Altentreptow - Niemcy



W dniach 17.03. - 24.03.2019 r. odbyło się w Altentreptow trzecie, a zarazem ostatnie spotkanie w ramach europejskiego projektu Erasmus+, w którym uczestniczyli uczniowie i nauczyciele z Polski, Hiszpanii i Niemiec.

W trzeci weekend marca wszyscy zjechali do Altentreptow, gdzie dwa dni wolne od szkoły spędzili w gronie niemieckich rodzin, poznając zwyczaje i obyczaje naszych sąsiadów.

Oficjalne rozpoczęcie projektu miało miejsce w poniedziałkowe przedpołudnie, podczas którego dyrektor szkoły pan Dirk Brullke powitał wszystkich uczestników projektu, życząc młodzieży owocnej pracy podczas warsztatów oraz wielu nowych doświadczeń w gronie 60-osobowej międzynarodowej grupy.
Na powitanie gości uczniowie młodszych klas szkoły w Altentreptow zaprezentowali program artystyczny.

Następnie młodzież z każdej szkoły zaprezentowała wcześniej przygotowane prezentacje na temat kraju swoich koleżanek i kolegów. Potem wspólnie uczyli się słówek i prostych zdań w różnych językach podczas mini lekcji.
Po obiedzie czekała na wszystkich niespodzianka, czyli wycieczka do Neubrandenburga, od którego Altentreptow jest oddalone o zaledwie 10 km.

Uczniowie zostali podzieleni na 4 międzynarodowe grupy i mieli dotrzeć do określonych miejsc w centrum miasta, podążając za wskazówkami otrzymanymi na kartkach. Zabawa ta nosi nazwę Walking Rally i miała uatrakcyjnić zwiedzanie miasta. Potem uczniowie bawili się wspólnie na kręgielni.

W drugim dniu projektu na młodzież czekała niespodzianka - wycieczka do Rostoku, który leży nad Morzem Bałtyckim i jest jednym z głównych portów w Niemczech.
Najpierw wszyscy skorzystali z zabawy w parku Trampolin "FLIPOUT", a potem z godzinnej przejażdżki statkiem turystycznym wokół portu, by na końcu zwiedzić piękną starówkę tego miasta.

Środa przeznaczona była na szkolne warsztaty, które dotyczyły zaplanowania przyszłości zawodowej uczniów. W międzynarodowych grupach dyskutowali na temat zawodu marzeń oraz jak najlepszego przygotowania się do podjęcia pracy w przyszłości.
Następnie zaprezentowali wszystkim uczestnikom projektu wyniki swoich działań. Natomiast wieczorem w ramach rekreacji wzięli udział w zajęciach sportowych poprowadzonych przez nauczycieli wychowania fizycznego tamtejszej szkoły.

Jedną z głównych atrakcji całego projektu było całodniowe zwiedzanie jednego z najstarszych uniwersytetów w Niemczech i Europie, założonego w 1456 r. czyli Uniwersytetu w Greiswaldzie.
Jest to miejsce, gdzie kształci się ponad 11 000 studentów, z czego duża cześć pochodzi z kilkudziesięciu krajów. Po miasteczku uniwersyteckim oprowadzali uczniów pracownicy oraz studenci.
Jedną z ciekawszych sal wykładowych zwiedzanych przez uczniów była sala z obrazami rektorów od XV wieku piastującymi ten urząd na uniwersytecie w Greiswaldzie.

W ostatnim dniu pobytu w szkole w Altentreptow młodzież wypracowywała wspólne wnioski na temat zawodu marzeń.
Po obiedzie wraz z niemieckimi uczniami z różnych szkół Altentreptow wzięła udział w 5. biegu charytatywnym na rzecz dziecięcego szpitala w Greiswaladzie, w którym leczone są dzieci z różnymi rodzajami nowotworów. Zebrana suma to ponad 9 tys. euro i została ona przekazana na cele socjalne dla najmłodszych pacjentów.
Wieczorem był czas na farwell party, czyli wspólną zabawę odbywającą się w szkolnej auli. Uczniowie z Niemiec wraz z rodzicami przygotowali "szwedzki stół"i wspólna zabawa poprowadzona przez didżeja trwała do wieczora.

W sobotę był czas pożegnania z niemieckimi rodzinami. Przed południem dwupiętrowy autokar opuścił miasto, by udać się w stronę Ravensbruck, gdzie znajduje się były obóz koncentracyjny dla kobiet.
W czasie wojny było tu więzionych 120 tysięcy kobiet z całej Europy. Uczniowie wyposażeni w audiofony mieli możliwość zwiedzić sale z pamiątkami, zdjęciami i opisami życia więziennego jak również zwiedzić cały teren obozu.

Następnie grupa udała się do Berlina, gdzie było popołudniowe i wieczorne zwiedzanie miasta. Tam zobaczyli m.in. Alexander Platz, a potem wieczorną porą: Potsdamer Platz, Bramę Brandenburską, Checkpoint Charcie oraz Reichstag.

W niedzielny poranek, "Tydzień Europejski" dobiegł końca.
Po długim i smutnym pożegnaniu oraz wymianie uścisków każda grupa rozjechała się w stronę domu.

Podróż z Berlina do Koszalina minęła szybko, ponieważ uczniowie naszej szkoły wymieniali między sobą wrażenia z pobytu i dzielili się wspomnieniami.

Fotorelacja

DRUGI EUROPEJSKI TYDZIEŃ

W dniach 21-29 kwietnia 2018r. nasza szkoła była gospodarzem "Drugiego Europejskiego Tygodnia" w ramach programu Erasmus Plus.

W tym czasie międzynarodowa młodzież uczestniczyła w wielu pracach projektowych, zaplanowanych przez koordynatorów i zaakceptowanych przez Agencje Narodowe we wszystkich krajach partnerskich.

Prezentacje multimedialne, przygotowane jeszcze przed przyjazdem do Koszalina były jednym z głównych zadań projektu. Dotyczyły one informacji na temat kraju, regionu, miasta i szkoły.
Inną aktywnością było przeprowadzenie przez koordynatorów ankiety na temat faz przejściowych podczas zmiany szkoły oraz ścieżki edukacyjnej uczniów w czasie trwania procesu edukacyjnego. Należało wypełnić ankietę z 22 pytaniami na temat edukacji.

Warsztaty należały do najbardziej czasochłonnych, a zarazem najciekawszych zajęć. Ponad pięćdziesięcioosobowa grupa uczniów została podzielona na 6 zespołów, z których każda miała stworzyć prace plastyczną dotyczącą jednego z dwóch tematów:

1.Wady i zalety podczas zmiany szkoły.
2. Stworzenie pamiętnika pn. "Jak rozpocząć nową szkołę i nie dać się zwariować".

Zadaniem każdej grupy było przygotowanie prezentacji z pomysłami w postaci zdjęć, kartek czy rysunków. Następnym etapem było stworzenie ustnej prezentacji w formie wywiadu, dialogu, wiersza lub piosenki. Młodzi ludzie mogli dokonać samodzielnie wyboru. Natomiast ostatnim etapem była prezentacja całej pracy przed uczniami i nauczycielami, która została sfotografowana i nagrana.

Na koniec tygodnia europejskiego uczniowie napisali na arkuszach brystolu list w postaci kartki pocztowej, w którym opisywali swoje wrażenia z tygodniowego pobytu w Koszalinie. Brystolowe kartki zostały wywieszone w sali gimnastycznej i kolejno skomentowane przez każdy zespół.

Oprócz zadań projektowych młodzież uczestniczyła również w wielu innych aktywnościach, po to, by lepiej poznać się nawzajem oraz poznać nasz kraj.

Jedną z atrakcji była dwudniowa wycieczka do Szymbarka, Malborka i Gdańska.
W Szymbarku położonym w części Kaszubskiego Parku Krajobrazowego, czyli Szwajcarii Kaszubskiej mieści się muzeum - skansen, w którym znajduje się np. najdłuższa deska świata, wycięta z daglezji i mierząca 51,2 m długości (wpisana w 2002 r. do Księgi Rekordów Guinessa) oraz największy koncentrujący fortepian świata.
Inną atrakcją tego miejsca jest Krzywy Dom, czyli drewniany dom naturalnych rozmiarów, postawiony do góry nogami. Dom ten urządzony jest w stylu realnego socjalizmu, a sam obiekt jest symbolem czasów PRL-u.
Pobyt w skansenie był również dla uczniów pochodzących z trzech krajów doskonałą lekcją historii. Zwiedzili oni Dom Sybiraka, przywiezionego spod Irkucka, a zbudowanego przez zesłanych tam Polaków 240 lat temu. Młodzież miała możliwość obejrzenia eksponatów, zdjęć oraz bliższego zapoznania z życiem w łagrze. Niedaleko domu znajduje się model sowieckiego łagra oraz wagony, które wiozły internowanych ludzi tysiące kilometrów w głąb Związku Radzieckiego na Sybir.
Innym obiektem z czasów wojny zwiedzanym przez grupę był bunkier TOW "Gryf Pomorski". Uczniowie, przechodząc wąskimi tunelami, przeżyli imitację nalotu bombowego.

Następnym celem wycieczki był zamek w Malborku, wzniesiony przez zakon krzyżacki w XIII - XV wieku. Należy on do jednych z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno-rezydencyjnej w Europie.
Pani przewodnik opowiedziała grupie o codziennym życiu ówczesnych zakonników, a także oprowadziła po zamku niskim, średnim i wysokim, pokazując eksponaty z tamtego okresu.

Na drugi dzień zaplanowane było zwiedzanie Gdańska z p. Łukaszem Darskim, anglojęzycznym przewodnikiem, z którego usług nasi nauczyciele korzystają podczas każdej międzynarodowej wymiany. Pan Darek w bardzo przystępny, a zarazem obrazowy sposób przybliżył nie tylko historię miasta oraz życia mieszkańców w różnych okresach, ale i historię zwiedzanych obiektów, angażując jednocześnie samą młodzież do logicznego myślenia i zadawania pytań. Spacer wzdłuż rzeki Motławy prowadził przez główną część Starówki, czyli ul. Długą do zwiedzanych obiektów takich jak: Ratusz Miejski czy Bazyliki pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (największą budowlę z cegły w Europie, a trzecią pod względem objętości świątynią na świecie zbudowaną z cegły). Wewnątrz świątyni przewodnik zaprosił wszystkich do ćwiczenia, które polegało na zbudowaniu z ramion każdego z uczestników sklepienia sufitu świątyni. Była to nie tylko dobra zabawa, ale i nauka w nieco inny sposób niż w szkole. Z pewnością uczniowie zapamiętają na długo, jak wygląda sklepienie krzyżowe.

Po turystycznych atrakcjach, był też czas na zabawę w koszalińskiej lasermanii i jump parku, jak również na kręgielni. Dziewczęta sprawdziły swoje umiejętności sportowe podczas turnieju w piłkę siatkową w szkolnej sali, a chłopcy rywalizowali ze sobą, grając w piłkę nożną.

Ostatniego dnia "Europejskiego Tygodnia w Koszalinie" odbyło się oficjalne pożegnanie, czyli Farwell Party. Każdy z uczestników otrzymał certyfikat, koszulkę, kubeczek i parę innych pamiątkowych gadżetów.
Koordynatorzy projektu wspólnie, jednym nożem przekroili tort zrobiony specjalnie na tę okazję. Następnie były zdjęcia oraz wspólna zabawa taneczna.

Tydzień Europejski minął szybko i przyniósł wszystkim uczestnikom wiele niezapomnianych wrażeń. Nawiązały się nowe znajomości, jak również umocniły te starsze. Wszystkim żal było się rozstawać...
Następne spotkanie odbędzie się w Altentreptow w Niemczech.

Fotorelacja




Tydzień Europejski w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+

W dniach 01 - 07.05.2017 roku nasi uczniowie wzięli udział w Europejskim Tygodniu w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+.

Gospodarzami tygodnia była szkoła Colegio Labor (prywatna szkoła podstawowa i gimnazjum w Vigo w Hiszpanii).
Oprócz uczniów naszej szkoły w projekcie wzięli udział uczniowie z Gymnasium mit Regionaler Schule Altentreptow (gimnazjum i szkoła średnia w Altentreptow w Niemczech).

Tematem wyżej wspomnianego projektu jest Młody Obywatel Europy - analiza i porównanie poszczególnych etapów kariery szkolnej uczniana postawie trzech różnych systemów edukacyjnych w Europie (A Young European Citizen - a study carried out on phases in his career in three different European school systems) dlatego też rozpoczęliśmy warsztaty od prezentacji w wykonaniu uczniów partnerskich szkół na temat ich kraju, miasta i szkoły, po czym uczniowie zaprezentowali poszczególne etapy edukacji szkolnej w swoich krajach od wieku przedszkolnego do studenckiego.

W kolejnych dniach uczestnicy mieli za zadanie dokonać analizy i porównania trzech różnych systemów edukacji krajów partnerskich.
Pracując w grupach międzynarodowych, mieli dojść do konsensusu i "stworzyć" idealny system edukacji oraz uzasadnić swój wybór.
Oprócz warsztatów dotyczących systemów edukacyjnych, uczestnicy pracowali z arkuszami zadań ze słownictwem nawiązującym do tematyki naszego projektu. Ponadto wzięli udział w wielu zabawach mających na celu zintegrowanie grupy i zachęcających ich do komunikowania się w języku angielskim. Miłym

zakończeniem warsztatów była wizyta uczestników na Uniwersytecie w Vigo, gdzie oprócz zwiedzania budynków uniwersyteckich, uczniowie dowiedzieli się o bogatej ofercie dla zainteresowanych studiami na lokalnej uczelni.

Za tak wielkie zaangażowanie naszych uczniów w erasmusowskie zadania należała im się nagroda. Dlatego też program tygodnia obfitował w różnorodne turystyczne, sportowe i rozrywkowe atrakcje.
Do jednych z nich należała przejażdżka statkiem po Ría de Arousa, podczas której zobaczyli, jak się hoduje takie mule czy przegrzebki wielkie (gatunek małży), a następnie degustowali ugotowane w wodzie morskiej mule.
Po tej przygodzie uczestnicy wyruszyli do Santiago de Compostela, gdzie mogli się zachwycać urokliwymi, wąskimi uliczkami starej części miasta i zwiedzili w towarzystwie przewodnika dziedzińce budynków należących do tutejszej katedry.
Wizyta w Muzeum Edukacji w Santiago De Compostela była również ciekawym punktem naszej wycieczki.

Jednym z najatrakcyjniejszych doznań okazała się jednak lekcja surfingu, która obfitowała w sporą dawkę śmiechu i zabawy, małych sukcesów w starciu z wodnym żywiołem oraz oczywiście porażek kończących się dla śmiałków pod falami Oceanu Atlantyckiego.
Do licznych atrakcji, jakie zostały przygotowane dla uczniów wymiany, zaliczyć należy również lekcję tańców latynoamerykańskich takich jak tango, cha-cha oraz tańca nowoczesnego.
Te krótkie aczkolwiek intensywne warsztaty zakończone zostały konkursem na najlepszą parę taneczną.

Tydzień Europejski uwieńczony został przyjęciem pożegnalnym z regionalną muzyką i potrawami, prezentacją zdjęć z Tygodnia Europejskiego oraz rozdaniem dyplomów uczestnictwa oraz drobnych suwenirów promujących naszą działalność unijną.
Na przyjęciu również byli obecni pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów szkoły Colegio Labor.

Gdy przyszedł czas rozstania, pojawiły się łzy i obietnice powrotu. Takie wymiany pokazują nam, że obca kultura lub język nie są przeszkodą do zawierania przyjaźni.
Dzięki uczestnictwu w tego typu programach uczymy się i poznajemy nowe kultury i zwyczaje.

Fotorelacja

Spotkanie koordynatorów programu Erasmus+

W dniach 07-09.12.2016 r. nauczycielki naszej szkoły p. Dorota Barteczko i p. Barbara Borucka wzięły udział w spotkaniu koordynatorów programu Erasmus+, które odbyło się w Altentreptow w Niemczech.

Celem spotkania było m.in. określenie terminów spotkań tzw. "Europejskich Tygodni" w następujących krajach: Hiszpanii (maj 2017), Polsce (kwiecień 2018) i w Niemczech(kwiecień 2019).
W spotkaniach weźmie udział 12 uczniów i 2 nauczycieli z każdego kraju.

Rozmowy pomiędzy nauczycielami dotyczyły również sposobu wdrażania projektu w poszczególnych szkołach oraz przygotowań do europejskiego projektu w Hiszpanii, jak również podziału wyznaczonych zadań i pierwszych rezultatów projektu.

Podczas spotkania przeprowadzono ostatni etap konkursu na logo projektu.
Zwycięską pracą okazał się projekt logo wykonany przez uczennicę naszej szkoły Julii Zalech uczennicy klasy IB.

Wszyscy uczestnicy spotkania zwiedzili teren szkoły, a na koniec otrzymali certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w spotkaniu koordynatorów w Altentreptow.






LAUREACI KONKURSU NA LOGO PROJEKTU ERASMUS+

I miejsce: Julia Zalech kl. IB - Praca

II miejsce: Aleksandra Jaroszewicz kl. IIIB - Praca

III miejsce: Lidia Kiełbratowska kl. IA - Praca

Gratulacje!

Erasmus+





Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 23
im. Lotników Polskich
ul. Sportowa 19
75-503 Koszalin
tel./fax 94 345 11 54


gim11.koszalin@o2.pl

© Szkoła Podstawowa nr 23 im. Lotników Polskich w Koszalinie