Menu

EUROPEJSKI TYDZIEŃ W KOSZALINIE
07 - 13.05.2023R.

W ostatnim tygodniu gościliśmy w naszej szkole uczniów i nauczycieli z Hiszpanii (Vigo Galicja), Grecji (Larissa) oraz z Niemiec (Altentreptow koło Neubrandenburga).

Było to już ostatnie, tzn. 4 spotkanie uczniów i nauczycieli w ramach projektu pt.: "Skąd pochodzę? - korzenie i drogi do naszej wspólnej historii" ("Where do I come from? - roots and roads to our common history"), odbywającego się w latach 2020 - 2023.

Tym razem oficjalne otwarcie "Europejskiego Tygodnia" odbyło się w Urzędzie Miasta Koszalina w sali konferencyjnej. Swoją obecnością zaszczycił spotkanie wice prezydent Miasta Koszalina p. Przemysław Krzyżanowski, dyrektor Wydziału Edukacji p. Krzysztof Stobiecki oraz dyrektor Szkoły Podstawowej nr 23 im. Lotników Polskich p. Przemysław Jaśkiewicz.

Goście wysłuchali przemówienia, jak również prezentacji multimedialnej poprowadzonej przez pana wiceprezydenta na temat naszego miasta.
Dyrektor szkoły podziękował za wkład i pomoc w przeprowadzeniu projektu, a młodzież poprowadziła część artystyczną.
Każda ze szkół zaprezentowała swoje prezentacje przygotowane w swoich krajach na temat wcześniejszych "Tygodni Europejskich", a także podobieństw i różnic pomiędzy dzisiejszą Unią Europejską, a Ligą Hanzeatycką.

W pierwszym dniu programu po oficjalnej części w ratuszu, młodzież uczestniczyła w warsztatach artystycznych w szkole, poprowadzonych przez p. Beatę Borowską. Uczniowie wykonali i przyozdobili odpowiednimi farbami ozdoby na szyję oraz miseczki z gliny, które następnie wypalone w piecu, zostały zabrane do domu pod koniec projektu.

Wycieczka do Kołobrzegu w drugim dniu projektu, uświetniona wizytą w Muzeum Bursztynu, okazała się dla uczniów i nauczycieli doskonałą okazją do poznania tutejszych atrakcji turystycznych i nadmorskich klimatów naszego regionu.

W środę, trzeciego dnia, uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, z których pierwsza z nich poprowadziła gry i zabawy w klasach edukacji wczesnoszkolnej, dzięki czemu nasi najmłodsi uczniowie mieli okazję do wypróbowania swoich umiejętności językowych. Spotkanie na żywo z uczniami z Grecji, Hiszpanii i Niemiec wywarło na dzieciach duże wrażenie i zmotywowało je do dalszej nauki języka angielskiego.
W tym samym czasie druga grupa, głównie chłopców, uczestniczyła w intensywnym treningu piłki koszykowej, który został poprowadzony przez Amerykanina p. Zaieda Abbasa.

Następnym punktem projektu była wizyta w Muzeum Okręgowym w Koszalinie, gdzie uczniowie uczestniczyli w lekcji muzealnej pt.: "Tropem archeologa. Szukając korzeni", poprowadzonych przez p. Annę Rogaczewską na temat archeologii oraz najstarszych eksponatów wykopaliskowych, które posiada muzeum. Po wykładzie prowadząca zaprosiła wszystkich na warsztaty na temat starożytnej biżuterii.

Trzeci dzień wspólnych zajęć projektowych przewidywał również zapoznanie uczestników "Tygodnia Europejskiego" z pracą Archiwum Państwowego w Koszalinie, w którym podczas godzinnego zwiedzania poprowadzonego przez panie archiwistki p. Dorotę Cywińską i Annę Zbroszczyk, uczniowie dowiedzieli się na czym polega praca archiwisty oraz jakie materiały znajdują się w tej instytucji.
Spacer po Koszalinie, przygotowanym przez polskich uczniów, był ostatnim punktem tego dnia.

W czwartkowy poranek odbyły się w szkole zajęcia z robotyki, języka angielskiego, j. niemieckiego, a także zagraniczni uczniowie uczestniczyli w warsztatach kulinarnych poprowadzonych w 1 klasie przez p. Aleksandrę Stokowiecką.
Zajęcia z robotyki przeprowadziła p. Anna Górska, quizy i łamigłówki z j. angielskiego p. Katarzyna Załuska, a projekt z języka niemieckiego p. Marta Stepnicka.

Po intelektualnym przedpołudniowym wysiłku w szkole, w dalszej części dnia przyszła pora na odrobinę relaksu w Koszalińskim Parku Wodnym. Zabawa w wodzie była doskonałą okazją do dalszej integracji wśród międzynarodowej młodzieży szkolnej.

W godzinach wieczornych w tym dniu odbyła się impreza pożegnalna - Farewell Party, którą poprowadził DJ p. Łukasz Schulz.
Rodzice przygotowali wspaniały poczęstunek , a p. Milena Kosiacka upiekła piękny i smaczny erasmusowski tort, który stał się tradycją każdego spotkania podczas "Tygodni Europejskich".
Młodzież bawiła się przy belgijce oraz innych rytmach, pochodzących z Grecji i Hiszpanii i Polski.

Ostatni dzień projektu zakończył się wycieczką do Gdańska i Sopotu. W Sopocie w Muzeum Archeologicznym podczas warsztatów na temat: "Między nami jaskiniowcami - życie w epoce kamienia" oraz "Wojenne rzemiosło Słowian i Wikingów" uczniowie poznali życie oraz ubiór ludzi tamtego okresu oraz rodzaje broni wykorzystywanej do walki i zdobywania pożywienia.
Następnie poprowadzeni przez panią przewodnik p. Annę Kotulę przespacerowali się sopockim molo. Potem w Parku Oliwia po smacznym obiedzie w palmiarni podziwiali widoki Trójmiasta z 33 piętra, co wywarło na wszystkich uczniach i nauczycielach ogromne wrażenie.
Wisienką na torcie całej wycieczki do Trójmiasta okazało się Stare Miasto w Gdańsku. Przechadzając się uliczkami, słuchając pani przewodnik erazmusowska grupa zachwycała się atmosferą i architekturą tego miasta.

W sobotę przyszedł czas na rozstanie. "Tydzień Europejski" w Koszalinie dobiegł końca.
Uczniowie i nauczyciele po pożegnaniu wrócili do swoich domów ze wspomnieniami, które miejmy nadzieję pozostaną z nimi na bardzo długi czas.










































































































EUROPEJSKI TYDZIEŃ W ALTENTREPTOW

W dniach 5-12 marca br. uczniowie i nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w "Europejskim Tygodniu" w Altentreptow w Niemczech, organizowanym po raz trzeci w ramach programu "Erasmus +", odbywającego się w latach 2020 - 2023.

Tradycją wcześniejszych lat, w pierwszym dniu projektu odbyło się uroczyste otwarcie, które uświetnili swoją obecnością Pani Burmistrz Altentreptow p. Claudia Ellgoth oraz Dyrektor Szkoły p. Dirk Brullke.

Podczas prezentacji, które miały miejsce w tym dniu w auli szkolnej, polscy uczniowie przedstawili w formie multimedialnej polską kulturę i obyczaje, poza tym zaprezentowali bardzo ciekawy quiz wiedzy ogólnej na temat Grecji, Hiszpanii, Niemiec i Polski.
W tym dniu odbyło się również sportowe współzawodnictwo na sali gimnastycznej, gdzie podczas zawodów bieżnych ujawnił się w uczniach duch rywalizacji sportowej.

W drugim dniu pobytu w Niemczech była przewidziana wizyta w Ankershagen - Muzeum Heinricha Schliemanna, które znajduje się w rodzinnym domu naukowca, archeologa i podróżnika - odkrywcy Troi, Myken i Tyrynsu, władającego biegle 15 językami. Młodzież uczestniczyła w wykładzie oraz warsztatach, a następnie miała za zadnie rozwiązać quiz na temat życiorysu Schliemanna, zbierając informacje z gablot wystawowych.

Inną atrakcją tego dnia był wyjazd do Burg Stargard, miasta położonego na wzgórzu, na szczycie którego leżą ruiny średniowiecznego zamku. Tam była okazja, aby zaprezentować się w strojach średniowiecznych na forum grupy.

8 marca - dzień wolny od pracy u naszych zachodnich sąsiadów - przypadał na 3 dzień projektu, wtedy to rodziny goszczące miały więcej czasu, aby spędzić go ze swoimi gośćmi. Wieczór uświetniła zabawa na kręgielni w Neubrandenburgu.

Schwerin - stolica landu Mecklemburg Vorpommern, którą odwiedzili uczestnicy programu, był największą atrakcją czwartego dnia. Miasto zadziwiło wszystkich urokliwym zamkiem, znajdującym się na wyspie. W tym budynku znajduje się oprócz muzeum siedziba Parlamentu Meklemburgii Pomorza Przedniego. Zamek przez długi czas był siedzibą książąt i wielkich książąt meklemburskich. Piękne ornamenty na ścianach i sufitach, herby rodów, jak również tron królewski, wywarły podczas zwiedzania największe wrażenie na polskich uczniach i nauczycielach.

Wracając do tematu "Skąd pochodzę..." - podstawą wspólnych erasmusowskich spotkań podczas obecnego projektu jest wizyta w miejscach związanych z wykopaliskami archeologicznymi. Tak również było i tym razem. Organizatorzy w piątym dniu "Tygodnia Europejskiego" zabrali uczniów i nauczycieli do osady, która była rekonstrukcją ukazującą życie rdzennej ludności na tamtejszych terenach w IX i X wieku.
Pani przewodnik opowiedziała o różnicach w zabudowie, o życiu codziennym i o łowiectwie tamtego okresu.
Po wizycie w osadzie archeologicznej uczniowie i nauczyciele wzięli udział w warsztatach, polegających na samodzielnym wykonaniu narzędzi i przedmiotów przeznaczonych do użytku codziennego.

Wszystko dobre, co się dobrze kończy... sobota, ostatni dzień, kiedy Polacy, Niemcy, Hiszpanie i Grecy spędzili wspólnie. Na ten dzień zaplanowane było zwiedzanie nazistowskiego obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen oraz zwiedzanie stolicy Niemiec - Berlina.
Po wizycie w miejscu pamięci narodowej, w wielkiej zadumie i skupieniu autokar przewiózł grupę do centrum Berlina, gdzie przez 2 godziny, przejeżdżając przez najbardziej znane dzielnice i miejsca turystyczne, pani przewodnik opowiadała wiele ciekawostek podpierając się historią miasta.

Trzeci "Europejski Tydzień" należy do bardzo udanych, podobnie jak poprzednie. Niebawem polską grupę czeka rewizyta w Koszalinie, która odbędzie się już w maju.











































































TYDZIEŃ EUROPEJSKI W HISZPANII W RAMACH PROGRAMU ERASMUS+

W dniach 17 - 26.09.2022 roku nasi uczniowie wzięli udział w Europejskim Tygodniu w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+.

Gospodarzami tygodnia była szkoła Colegio Labor w Vigo w Hiszpanii. Oprócz uczniów naszej szkoły w projekcie wzięli udział uczniowie z Gymnasium mit Regionaler Schule Altentreptow oraz uczniowie z 6th Gymnasio Larisas z Grecji.

Tematem wyżej wspomnianego projektu jest: "Skąd pochodzę? - korzenie i drogi do naszej wspólnej historii" (projekt Erasmus+ 2020-2023).
Rozpoczęliśmy warsztaty od prezentacji w wykonaniu uczniów partnerskich szkół na temat ich kraju w czasach prehistorycznych, starożytnych, średniowiecznych aż do czasów współczesnych. Każda szkoła przedstawiła swój kraj w różnych okresach.
Uczniowie dowiedzieli się wielu interesujących faktów na temat 4 krajów - Polski, Niemiec, Hiszpanii i Grecji. Każdy kraj ma bardzo ciekawą i interesującą historię.

Oprócz warsztatów dotyczących pochodzenia, uczestnicy pracowali z arkuszami zadań ze słownictwem nawiązującym do tematyki naszego projektu.
Ponadto wzięli udział w wielu zabawach mających na celu zintegrowanie grupy i zachęcających ich do komunikowania się w języku angielskim.

Za tak wielkie zaangażowanie naszych uczniów w erasmusowskie zadania należała im się nagroda. Dlatego też program tygodnia obfitował w różnorodne turystyczne, sportowe i rozrywkowe atrakcje.
Do jednych z nich należała przejażdżka statkiem w miejscowości El Grove po Ría de Arousa, podczas której zobaczyli, jak się hoduje takie mule, czy przegrzebki wielkie (gatunek małży). Nastepnie uczniowie degustowali ugotowane w wodzie morskiej mule.

Po tej przygodzie uczestnicy wyruszyli do Santiago de Compostela, gdzie mogli się zachwycać urokliwymi, wąskimi uliczkami starej części miasta i zwiedzili w towarzystwie przewodnika dziedzińce budynków należących do tutejszej katedry.

Wizyta w INCIPIT - Superior Council of Scientific Investigations w Santiago De Compostela była również ciekawym punktem naszej wycieczki.
Uczniowie z Hiszpanii pokazali swoim gościom najważniejsze miejsca w swoim mieście. Zwiedziliśmy najważniejsze historyczne miejsca w Vigo.
Wdrapalismy się również na fort na wzgórzu w San Cibrao de Las, z którego rozciągała się piękna panorama na całe miasto i zatokę. Uczestniczyliśmy również w lekcji archeologii w muzeum.

Tydzień Europejski uwieńczony został przyjęciem pożegnalnym z regionalną muzyką i potrawami oraz prezentacją zdjęć z Tygodnia Europejskiego.

Gdy przyszedł czas rozstania, pojawiły się łzy i obietnice powrotu.
Takie wymiany pokazują nam, że obca kultura lub język nie są przeszkodą do zawierania przyjaźni.
Dzięki uczestnictwu w tego typu programach uczymy się i poznajemy nowe kultury, obyczaje, zwyczaje i stajemy się bardziej otwarci i tolerancyjni wobec innych ludzi.





















































Tydzień Europejski w Grecji w ramach projektu Erasmus+

W dniach 23 - 29.05.2022 roku nasi uczniowie wzięli udział w Europejskim Tygodniu w Grecji w ramach projektu Erasmus+.

Gospodarzami tygodnia była szkoła 6th Gymnasio Larisas 1st Merarchias and Karaoli 1st T.K. 41334 Larisa, Greece (szkoła gimnazjum w Grecji). Oprócz uczniów naszej szkoły w projekcie wzięli udział uczniowie z Gymnasium mit Regionaler Schule Altentreptow (gimnazjum i szkoła średnia w Altentreptow w Niemczech) oraz uczniowie ze szkoły Colegio Labor (prywatna szkoła podstawowa i gimnazjum w Vigo w Hiszpanii).

Tematem wyżej wspomnianego projektu jest Skąd pochodzę? - Korzenie i drogi do naszej wspólnej historii (projekt Erasmus+ 2020-2023).
Celem projektu jest umożliwienie młodym ludziom różnych perspektyw patrzenia na świat. Danie im możliwości otwarcia umysłów poprzez interakcję z innymi kulturami, sprawienie, by poczuli się częścią Europy, jako istoty ludzkie wraz ze wszystkimi innymi, aby czuli się zjednoczeni w różnorodności. Wszystko to nie jest możliwe bez użycia języków obcych i nowych technologii w świecie, w którym żyjemy.

Rozpoczęliśmy warsztaty od prezentacji w wykonaniu wszystkich uczniów szkół na temat ich kraju, miasta i szkoły. W kolejnych dniach uczestnicy mieli za zadanie poznać kulturę, środowisko i obyczaje panujące w Grecji integrując się z rodzinami greckimi.

Oprócz warsztatów dotyczących korzeni i drogi naszej wspólnej historii, uczestnicy pracowali z arkuszami zadań ze słownictwem nawiązującym do tematyki naszego projektu. Ponadto wzięli udział w wielu zabawach mających na celu zintegrowanie grupy i zachęcających ich do komunikowania się w języku angielskim.
Za tak wielkie zaangażowanie naszych uczniów w erasmusowskie zadania należała im się nagroda. Dlatego też program tygodnia obfitował w różnorodne turystyczne, sportowe i rozrywkowe atrakcje. Do jednych z nich należało zwiedzanie greckich Meteorów. Są to klasztory zawieszone na skałach. Meteory zapisane są w UNESCO. Po tej przygodzie uczestnicy wyruszyli do zwiedzania miasta, w którym byli zakwaterowani u swoich rodzin czyli Larisa. Wizyta w Muzeum Dion była również ciekawym punktem naszej wycieczki. Następnym bardzo malowniczym miejscem na wybrzeżu Morza Egejskiego i w pobliży legendarnej siedziby bogów - góry Olimp, umiejscowiony jest zabytkowy Zamek Platamonas. Kolejną atrakcją była edukacyjna wizyta w Muzeum - Diachronic Museum of Larisa oraz odwiedziny Miejskiej Galerii Sztuki.

Tydzień Europejski uwieńczony został przyjęciem pożegnalnym z regionalną muzyką i potrawami.
Gdy przyszedł czas rozstania, pojawiły się łzy i obietnice powrotu. Takie wymiany pokazują nam, że obca kultura lub język nie są przeszkodą do zawierania przyjaźni.
Dzięki uczestnictwu w tego typu programach uczymy się i poznajemy nowe kultury i zwyczaje.














Spotkanie koordynatorów w Altentreptow 25-29 października 2021r.

W dniach 25-29 października 2021r. nauczycielki z naszej szkoły p. Anna Górska i p. Barbara Borucka wzięły udział w spotkaniu koordynatorów programu Erasmus+, które odbyło się w Altentreptow w Niemczech.

Celem spotkania było m.in. określenie terminów spotkań tzw. "Europejskich Tygodni" w następujących krajach - Grecji - maj 2022, Hiszpanii - wrzesień 2022, w Niemczech - marzec 2023, w Polsce - maj 2023.
W spotkaniach weźmie udział 8 uczniów i 2 nauczycieli z każdego kraju.

Rozmowy pomiędzy koordynatorami dotyczyły również sposobu wdrażania projektu w poszczególnych szkołach oraz przygotowań do europejskiego projektu w Grecji, jak również podziału wyznaczonych zadań i pierwszych rezultatów projektu.

Podczas spotkania przeprowadzono ostatni etap konkursu na logo projektu.
Zwycięską pracą okazał się projekt logo wykonany przez ucznia z Hiszpanii.

Z naszej szkoły nagrody otrzymali:

I miejsce - Angelika Kluska z 5a
II miejsce - Rozalia Ożóg z 5a
III miejsce - Weronika Kardasz z 7b

Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu.

Uczestnicy spotkania zwiedzili teren szkoły, a na koniec otrzymali certyfikaty potwierdzające udział w spotkaniu koordynatorów w Altentreptow.

Nauczycielki z Polski miały okazję poznać uczniów z Niemiec, którzy wezmą udział w wymianie.
Wszyscy nauczyciele zostali przeszkoleni w programie eTwinning, dzięki któremu uczestnicy programu będą się ze sobą porozumiewać.
Koordynatorzy na spotkaniu ustalili również warunki przystąpienia uczniów do programu ERASMUS+







Spotkanie koordynatorów w Koszalinie 27-29 sierpnia 2019r.

W dniach 27-29 sierpnia 2019 roku w Koszalinie odbyło się ostatnie spotkanie koordynatorów projektu kończące trzyletnią współpracę nauczycieli i uczniów z Polski, Niemiec i Hiszpanii.

W trakcie spotkania skonstruowano listę dokonań, które zrealizowano podczas tego okresu, zebrano pomysły i wypełniono końcowy raport odnośnie zrealizowanych mobilności, wybrano zdjęcia na wspólną stronę internetową pod nazwą ALVIKOS, dokumentujące współpracę przez okres trwania projektu, ponadto podsumowano wszystkie aktywności przeprowadzone podczas tygodni europejskich.

Podczas spotkania koordynatorów przeprowadzono przegląd dokumentacji, aplikacji po to, by upewnić się, że wszystkie zawarte tam aktywności i zadania zostały poprawnie zrealizowane podczas tygodni europejskich.

Dodatkowo koordynator z każdej szkoły sprawdził Mobility Tool (narzędzia mobilności), aby skonfrontować je z wcześniej poznanymi wymaganiami zamieszczonymi w końcowym raporcie.

Odbyło się również oficjalne spotkanie z dyrektorem szkoły p. Przemysławem Jaśkiewiczem.
Podczas spotkania podsumowano rezultaty projektu i każdy z koordynatorów wyraził nadzieję na dalszą współpracę.











Erasmus+ 17.03.2019 - 25.03.2019
Altentreptow - Niemcy



W dniach 17.03. - 24.03.2019 r. odbyło się w Altentreptow trzecie, a zarazem ostatnie spotkanie w ramach europejskiego projektu Erasmus+, w którym uczestniczyli uczniowie i nauczyciele z Polski, Hiszpanii i Niemiec.

W trzeci weekend marca wszyscy zjechali do Altentreptow, gdzie dwa dni wolne od szkoły spędzili w gronie niemieckich rodzin, poznając zwyczaje i obyczaje naszych sąsiadów.

Oficjalne rozpoczęcie projektu miało miejsce w poniedziałkowe przedpołudnie, podczas którego dyrektor szkoły pan Dirk Brullke powitał wszystkich uczestników projektu, życząc młodzieży owocnej pracy podczas warsztatów oraz wielu nowych doświadczeń w gronie 60-osobowej międzynarodowej grupy.
Na powitanie gości uczniowie młodszych klas szkoły w Altentreptow zaprezentowali program artystyczny.

Następnie młodzież z każdej szkoły zaprezentowała wcześniej przygotowane prezentacje na temat kraju swoich koleżanek i kolegów. Potem wspólnie uczyli się słówek i prostych zdań w różnych językach podczas mini lekcji.
Po obiedzie czekała na wszystkich niespodzianka, czyli wycieczka do Neubrandenburga, od którego Altentreptow jest oddalone o zaledwie 10 km.

Uczniowie zostali podzieleni na 4 międzynarodowe grupy i mieli dotrzeć do określonych miejsc w centrum miasta, podążając za wskazówkami otrzymanymi na kartkach. Zabawa ta nosi nazwę Walking Rally i miała uatrakcyjnić zwiedzanie miasta. Potem uczniowie bawili się wspólnie na kręgielni.

W drugim dniu projektu na młodzież czekała niespodzianka - wycieczka do Rostoku, który leży nad Morzem Bałtyckim i jest jednym z głównych portów w Niemczech.
Najpierw wszyscy skorzystali z zabawy w parku Trampolin "FLIPOUT", a potem z godzinnej przejażdżki statkiem turystycznym wokół portu, by na końcu zwiedzić piękną starówkę tego miasta.

Środa przeznaczona była na szkolne warsztaty, które dotyczyły zaplanowania przyszłości zawodowej uczniów. W międzynarodowych grupach dyskutowali na temat zawodu marzeń oraz jak najlepszego przygotowania się do podjęcia pracy w przyszłości.
Następnie zaprezentowali wszystkim uczestnikom projektu wyniki swoich działań. Natomiast wieczorem w ramach rekreacji wzięli udział w zajęciach sportowych poprowadzonych przez nauczycieli wychowania fizycznego tamtejszej szkoły.

Jedną z głównych atrakcji całego projektu było całodniowe zwiedzanie jednego z najstarszych uniwersytetów w Niemczech i Europie, założonego w 1456 r. czyli Uniwersytetu w Greiswaldzie.
Jest to miejsce, gdzie kształci się ponad 11 000 studentów, z czego duża cześć pochodzi z kilkudziesięciu krajów. Po miasteczku uniwersyteckim oprowadzali uczniów pracownicy oraz studenci.
Jedną z ciekawszych sal wykładowych zwiedzanych przez uczniów była sala z obrazami rektorów od XV wieku piastującymi ten urząd na uniwersytecie w Greiswaldzie.

W ostatnim dniu pobytu w szkole w Altentreptow młodzież wypracowywała wspólne wnioski na temat zawodu marzeń.
Po obiedzie wraz z niemieckimi uczniami z różnych szkół Altentreptow wzięła udział w 5. biegu charytatywnym na rzecz dziecięcego szpitala w Greiswaladzie, w którym leczone są dzieci z różnymi rodzajami nowotworów. Zebrana suma to ponad 9 tys. euro i została ona przekazana na cele socjalne dla najmłodszych pacjentów.
Wieczorem był czas na farwell party, czyli wspólną zabawę odbywającą się w szkolnej auli. Uczniowie z Niemiec wraz z rodzicami przygotowali "szwedzki stół"i wspólna zabawa poprowadzona przez didżeja trwała do wieczora.

W sobotę był czas pożegnania z niemieckimi rodzinami. Przed południem dwupiętrowy autokar opuścił miasto, by udać się w stronę Ravensbruck, gdzie znajduje się były obóz koncentracyjny dla kobiet.
W czasie wojny było tu więzionych 120 tysięcy kobiet z całej Europy. Uczniowie wyposażeni w audiofony mieli możliwość zwiedzić sale z pamiątkami, zdjęciami i opisami życia więziennego jak również zwiedzić cały teren obozu.

Następnie grupa udała się do Berlina, gdzie było popołudniowe i wieczorne zwiedzanie miasta. Tam zobaczyli m.in. Alexander Platz, a potem wieczorną porą: Potsdamer Platz, Bramę Brandenburską, Checkpoint Charcie oraz Reichstag.

W niedzielny poranek, "Tydzień Europejski" dobiegł końca.
Po długim i smutnym pożegnaniu oraz wymianie uścisków każda grupa rozjechała się w stronę domu.

Podróż z Berlina do Koszalina minęła szybko, ponieważ uczniowie naszej szkoły wymieniali między sobą wrażenia z pobytu i dzielili się wspomnieniami.

Fotorelacja

DRUGI EUROPEJSKI TYDZIEŃ

W dniach 21-29 kwietnia 2018r. nasza szkoła była gospodarzem "Drugiego Europejskiego Tygodnia" w ramach programu Erasmus Plus.

W tym czasie międzynarodowa młodzież uczestniczyła w wielu pracach projektowych, zaplanowanych przez koordynatorów i zaakceptowanych przez Agencje Narodowe we wszystkich krajach partnerskich.

Prezentacje multimedialne, przygotowane jeszcze przed przyjazdem do Koszalina były jednym z głównych zadań projektu. Dotyczyły one informacji na temat kraju, regionu, miasta i szkoły.
Inną aktywnością było przeprowadzenie przez koordynatorów ankiety na temat faz przejściowych podczas zmiany szkoły oraz ścieżki edukacyjnej uczniów w czasie trwania procesu edukacyjnego. Należało wypełnić ankietę z 22 pytaniami na temat edukacji.

Warsztaty należały do najbardziej czasochłonnych, a zarazem najciekawszych zajęć. Ponad pięćdziesięcioosobowa grupa uczniów została podzielona na 6 zespołów, z których każda miała stworzyć prace plastyczną dotyczącą jednego z dwóch tematów:

1.Wady i zalety podczas zmiany szkoły.
2. Stworzenie pamiętnika pn. "Jak rozpocząć nową szkołę i nie dać się zwariować".

Zadaniem każdej grupy było przygotowanie prezentacji z pomysłami w postaci zdjęć, kartek czy rysunków. Następnym etapem było stworzenie ustnej prezentacji w formie wywiadu, dialogu, wiersza lub piosenki. Młodzi ludzie mogli dokonać samodzielnie wyboru. Natomiast ostatnim etapem była prezentacja całej pracy przed uczniami i nauczycielami, która została sfotografowana i nagrana.

Na koniec tygodnia europejskiego uczniowie napisali na arkuszach brystolu list w postaci kartki pocztowej, w którym opisywali swoje wrażenia z tygodniowego pobytu w Koszalinie. Brystolowe kartki zostały wywieszone w sali gimnastycznej i kolejno skomentowane przez każdy zespół.

Oprócz zadań projektowych młodzież uczestniczyła również w wielu innych aktywnościach, po to, by lepiej poznać się nawzajem oraz poznać nasz kraj.

Jedną z atrakcji była dwudniowa wycieczka do Szymbarka, Malborka i Gdańska.
W Szymbarku położonym w części Kaszubskiego Parku Krajobrazowego, czyli Szwajcarii Kaszubskiej mieści się muzeum - skansen, w którym znajduje się np. najdłuższa deska świata, wycięta z daglezji i mierząca 51,2 m długości (wpisana w 2002 r. do Księgi Rekordów Guinessa) oraz największy koncentrujący fortepian świata.
Inną atrakcją tego miejsca jest Krzywy Dom, czyli drewniany dom naturalnych rozmiarów, postawiony do góry nogami. Dom ten urządzony jest w stylu realnego socjalizmu, a sam obiekt jest symbolem czasów PRL-u.
Pobyt w skansenie był również dla uczniów pochodzących z trzech krajów doskonałą lekcją historii. Zwiedzili oni Dom Sybiraka, przywiezionego spod Irkucka, a zbudowanego przez zesłanych tam Polaków 240 lat temu. Młodzież miała możliwość obejrzenia eksponatów, zdjęć oraz bliższego zapoznania z życiem w łagrze. Niedaleko domu znajduje się model sowieckiego łagra oraz wagony, które wiozły internowanych ludzi tysiące kilometrów w głąb Związku Radzieckiego na Sybir.
Innym obiektem z czasów wojny zwiedzanym przez grupę był bunkier TOW "Gryf Pomorski". Uczniowie, przechodząc wąskimi tunelami, przeżyli imitację nalotu bombowego.

Następnym celem wycieczki był zamek w Malborku, wzniesiony przez zakon krzyżacki w XIII - XV wieku. Należy on do jednych z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno-rezydencyjnej w Europie.
Pani przewodnik opowiedziała grupie o codziennym życiu ówczesnych zakonników, a także oprowadziła po zamku niskim, średnim i wysokim, pokazując eksponaty z tamtego okresu.

Na drugi dzień zaplanowane było zwiedzanie Gdańska z p. Łukaszem Darskim, anglojęzycznym przewodnikiem, z którego usług nasi nauczyciele korzystają podczas każdej międzynarodowej wymiany. Pan Darek w bardzo przystępny, a zarazem obrazowy sposób przybliżył nie tylko historię miasta oraz życia mieszkańców w różnych okresach, ale i historię zwiedzanych obiektów, angażując jednocześnie samą młodzież do logicznego myślenia i zadawania pytań. Spacer wzdłuż rzeki Motławy prowadził przez główną część Starówki, czyli ul. Długą do zwiedzanych obiektów takich jak: Ratusz Miejski czy Bazyliki pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (największą budowlę z cegły w Europie, a trzecią pod względem objętości świątynią na świecie zbudowaną z cegły). Wewnątrz świątyni przewodnik zaprosił wszystkich do ćwiczenia, które polegało na zbudowaniu z ramion każdego z uczestników sklepienia sufitu świątyni. Była to nie tylko dobra zabawa, ale i nauka w nieco inny sposób niż w szkole. Z pewnością uczniowie zapamiętają na długo, jak wygląda sklepienie krzyżowe.

Po turystycznych atrakcjach, był też czas na zabawę w koszalińskiej lasermanii i jump parku, jak również na kręgielni. Dziewczęta sprawdziły swoje umiejętności sportowe podczas turnieju w piłkę siatkową w szkolnej sali, a chłopcy rywalizowali ze sobą, grając w piłkę nożną.

Ostatniego dnia "Europejskiego Tygodnia w Koszalinie" odbyło się oficjalne pożegnanie, czyli Farwell Party. Każdy z uczestników otrzymał certyfikat, koszulkę, kubeczek i parę innych pamiątkowych gadżetów.
Koordynatorzy projektu wspólnie, jednym nożem przekroili tort zrobiony specjalnie na tę okazję. Następnie były zdjęcia oraz wspólna zabawa taneczna.

Tydzień Europejski minął szybko i przyniósł wszystkim uczestnikom wiele niezapomnianych wrażeń. Nawiązały się nowe znajomości, jak również umocniły te starsze. Wszystkim żal było się rozstawać...
Następne spotkanie odbędzie się w Altentreptow w Niemczech.

Fotorelacja




Tydzień Europejski w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+

W dniach 01 - 07.05.2017 roku nasi uczniowie wzięli udział w Europejskim Tygodniu w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+.

Gospodarzami tygodnia była szkoła Colegio Labor (prywatna szkoła podstawowa i gimnazjum w Vigo w Hiszpanii).
Oprócz uczniów naszej szkoły w projekcie wzięli udział uczniowie z Gymnasium mit Regionaler Schule Altentreptow (gimnazjum i szkoła średnia w Altentreptow w Niemczech).

Tematem wyżej wspomnianego projektu jest Młody Obywatel Europy - analiza i porównanie poszczególnych etapów kariery szkolnej uczniana postawie trzech różnych systemów edukacyjnych w Europie (A Young European Citizen - a study carried out on phases in his career in three different European school systems) dlatego też rozpoczęliśmy warsztaty od prezentacji w wykonaniu uczniów partnerskich szkół na temat ich kraju, miasta i szkoły, po czym uczniowie zaprezentowali poszczególne etapy edukacji szkolnej w swoich krajach od wieku przedszkolnego do studenckiego.

W kolejnych dniach uczestnicy mieli za zadanie dokonać analizy i porównania trzech różnych systemów edukacji krajów partnerskich.
Pracując w grupach międzynarodowych, mieli dojść do konsensusu i "stworzyć" idealny system edukacji oraz uzasadnić swój wybór.
Oprócz warsztatów dotyczących systemów edukacyjnych, uczestnicy pracowali z arkuszami zadań ze słownictwem nawiązującym do tematyki naszego projektu. Ponadto wzięli udział w wielu zabawach mających na celu zintegrowanie grupy i zachęcających ich do komunikowania się w języku angielskim. Miłym

zakończeniem warsztatów była wizyta uczestników na Uniwersytecie w Vigo, gdzie oprócz zwiedzania budynków uniwersyteckich, uczniowie dowiedzieli się o bogatej ofercie dla zainteresowanych studiami na lokalnej uczelni.

Za tak wielkie zaangażowanie naszych uczniów w erasmusowskie zadania należała im się nagroda. Dlatego też program tygodnia obfitował w różnorodne turystyczne, sportowe i rozrywkowe atrakcje.
Do jednych z nich należała przejażdżka statkiem po Ría de Arousa, podczas której zobaczyli, jak się hoduje takie mule czy przegrzebki wielkie (gatunek małży), a następnie degustowali ugotowane w wodzie morskiej mule.
Po tej przygodzie uczestnicy wyruszyli do Santiago de Compostela, gdzie mogli się zachwycać urokliwymi, wąskimi uliczkami starej części miasta i zwiedzili w towarzystwie przewodnika dziedzińce budynków należących do tutejszej katedry.
Wizyta w Muzeum Edukacji w Santiago De Compostela była również ciekawym punktem naszej wycieczki.

Jednym z najatrakcyjniejszych doznań okazała się jednak lekcja surfingu, która obfitowała w sporą dawkę śmiechu i zabawy, małych sukcesów w starciu z wodnym żywiołem oraz oczywiście porażek kończących się dla śmiałków pod falami Oceanu Atlantyckiego.
Do licznych atrakcji, jakie zostały przygotowane dla uczniów wymiany, zaliczyć należy również lekcję tańców latynoamerykańskich takich jak tango, cha-cha oraz tańca nowoczesnego.
Te krótkie aczkolwiek intensywne warsztaty zakończone zostały konkursem na najlepszą parę taneczną.

Tydzień Europejski uwieńczony został przyjęciem pożegnalnym z regionalną muzyką i potrawami, prezentacją zdjęć z Tygodnia Europejskiego oraz rozdaniem dyplomów uczestnictwa oraz drobnych suwenirów promujących naszą działalność unijną.
Na przyjęciu również byli obecni pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów szkoły Colegio Labor.

Gdy przyszedł czas rozstania, pojawiły się łzy i obietnice powrotu. Takie wymiany pokazują nam, że obca kultura lub język nie są przeszkodą do zawierania przyjaźni.
Dzięki uczestnictwu w tego typu programach uczymy się i poznajemy nowe kultury i zwyczaje.

Fotorelacja

Spotkanie koordynatorów programu Erasmus+

W dniach 07-09.12.2016 r. nauczycielki naszej szkoły p. Dorota Barteczko i p. Barbara Borucka wzięły udział w spotkaniu koordynatorów programu Erasmus+, które odbyło się w Altentreptow w Niemczech.

Celem spotkania było m.in. określenie terminów spotkań tzw. "Europejskich Tygodni" w następujących krajach: Hiszpanii (maj 2017), Polsce (kwiecień 2018) i w Niemczech(kwiecień 2019).
W spotkaniach weźmie udział 12 uczniów i 2 nauczycieli z każdego kraju.

Rozmowy pomiędzy nauczycielami dotyczyły również sposobu wdrażania projektu w poszczególnych szkołach oraz przygotowań do europejskiego projektu w Hiszpanii, jak również podziału wyznaczonych zadań i pierwszych rezultatów projektu.

Podczas spotkania przeprowadzono ostatni etap konkursu na logo projektu.
Zwycięską pracą okazał się projekt logo wykonany przez uczennicę naszej szkoły Julii Zalech uczennicy klasy IB.

Wszyscy uczestnicy spotkania zwiedzili teren szkoły, a na koniec otrzymali certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w spotkaniu koordynatorów w Altentreptow.






LAUREACI KONKURSU NA LOGO PROJEKTU ERASMUS+

I miejsce: Julia Zalech kl. IB - Praca

II miejsce: Aleksandra Jaroszewicz kl. IIIB - Praca

III miejsce: Lidia Kiełbratowska kl. IA - Praca

Gratulacje!

Erasmus+





Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 23
im. Lotników Polskich
ul. Sportowa 19
75-503 Koszalin
tel./fax 94 345 11 54


sp23koszalin@op.pl

© Szkoła Podstawowa nr 23 im. Lotników Polskich w Koszalinie